Додаток
«ЗЕМЛЯ»
До вершинних творів О.
Кобилянської належить повість «Земля», написана на основі реальної
трагедії братовбивства, що сталася восени 1894 р. в селі Димці неподалік
від Чернівців, куди письменниця часто виїжджала на відпочинок. Кобилянська
була особисто знайома з родиною Жижіянів (у повісті — Федорчуків), до якої
належали брати. Дворічне життя в Димці дало авторці змогу глибше пізнати й
осягнути селянську душу.
Повістю «Земля» О.
Кобилянська започаткувала символізм як модерністську течію в
українській літературі.
Проблематика. Образи
Ольга Кобилянська
розробляє в повісті на українському ґрунті біблійний мотив про Каїна й Авеля —
братовбивство як першозлочин.
Отже, тема повісті — трагедія
братовбивства, що сталася в селянській родині Федорчуків.
Уже сам факт розробки
авторкою біблійного мотиву свідчить про те, що в основі твору морально-етична проблематика, заглиблення у філософську й
навіть містичну царину, притчева атмосфера, наскрізна знаковість
(символічність).
Провідна ідея повісті — пошук причин братовбивства, тобто
першогріха, зла у світі. Ця надідея розкривається у двох
основних проблемах твору: людина
й земля та доля людини. Окреслимо
докладніше кожну з них.
Перша проблема. Ольга Кобилянська поглиблює, конкретизує уже на той час
досить розроблену ідею про те, що селянин
перебуває під владою землі. Письменниця розширює діапазон — не лише
селянин, а й кожна людина; крім того, виокремлює два різновиди такої влади
— духовну та матеріальну.
Аби жити із землі,
успішно господарювати на ній, селянин має прийняти її закони. Найголовніші
з них:
• любов як життєва
настанова;
• необхідність керуватись
і знаннями, і вірою;
• життя — найвища краса і
самоцінність;
• сумлінна праця —
священний моральний обов’язок, єдиний засіб і виправдання буття людини.
Саме за цими законами
живуть Івоніка й Михайло, вони перебувають під
духовною владою землі. Причому
духовна й матеріальна влада землі в їхніх душах зрівноважена: люблячи землю, молячись на неї,
милуючись нею, вони дбають і про зиск, і про збагачення зі своїх ґрунтів.
Однак рівновага між двома владами землі в душі
хлібороба часом порушується,тоді
зиск стає головною його метою. Така настанова приносить у світ
дисгармонію: Докія нівечить життя своїй доньці, видавши заміж за
багатого нелюба; Марійка через свою скнарість мимохіть стає однією з
причин трагедії Михайла й Анни; спричиняється до лиха й Рахіра, прагнучи
поживитися федорчуківською землею.
Ще страхітливіша духовна
катастрофа настає тоді, коли людина цілком
зрікаєтьсявлади землі над собою, пориває з нею зв’язок. Тоді вона
пориває і з мораллю, утрачає совість (здатність розрізняти добро і зло),
витісняє Бога зі своєї душі. Такою людиною виступає в повісті Сава. Властиво, Сава повторює
комплекс Каїна: ним також керують гординя і заздрість. Розкриваючи цей
образ, Кобилянська досліджує природу
каїнізму. Сава —
абсолютний бунтар, його головна мета — цілковита свобода, незалежність від
усього — від батьків, дому, землі, людей. До світу в цілому Сава
налаштований вороже, надто ж до тих моральних настанов, що зазіхають на
його егоїстичну вседозволеність. Сава затято долає в собі відчуття гріха
(наприклад, він гордиться, що не боїться гріха кохатися з двоюрідною
сестрою Рахірою, навмисне робить це, кидаючи виклик табу, заборонам).
Куди ж веде така життєва
позиція? Зрікаючись влади землі, ширше — влади любові над собою, Сава
прагнув вибороти абсолютну свободу, а знайшов абсолютну неволю, став
безвідмовним знаряддям у пазурах князя тьми, утратив здатність собою
володіти, розпоряджатися. Наприклад, побачивши під час весняної оранки зайця,
парубок блискавичним рухом машинально убив його грудкою, а потім викинув
геть. На батькове запитання: Нащо
ти вбив зайця?» — не
міг нічого відповісти, бо «в дійсності
не знав, пощо вбив його; якесь «щось» у нім приказало йому те вчинити».
Значить, не жадоба землі
— причина братовбивства, а, навпаки, зречення влади землі. На погрозу
матері позбавити його спадку, Сава якось відповідає: «Чи я жадаю від вас землі?.. Я не
жадаю від вас ані крихітки землі! Держіться вашої землі, а я зроблю, що
мені схочеться!» Отже,
не земля, а якраз оте «щось», що«приказало» Саві
вбити зайця, підштовхнуло його і до братовбивства.
Епілогові сцени повісті
разюче засвідчують духовну смерть братовбивці. Пристрасний потяг до Рахіри
минув, бо тепер (після законного одруження) це вже не гріх, не долання
заборони; батьки й люди загалом відсахнулися від нього. А головне — сам він «не має спокою», «ходить, як
зб.чуджений», тобто
відчуває смерть своєї душі, отже, безцільність свого існування.
Друга проблема, досліджена в повісті, — фатум,
влада долі над людиною. Авторка наголошує, що кожна людина проходить
по життю лише тим шляхом, який їй накреслено згори, і як би не старалася,
що б не робила, не зможе звернути з цього шляху. Все-таки зречення влади
землі — лише зовнішня, очевидна причина трагедії, глибинна, визначальна —
доля. Це одразу підтверджує епіграф, узятий із писань норвезького містика
Юнаса Лі: «Кругом нас знаходиться якась безодня, що ґі вирила доля, але
тут, у наших серцях, вона найглибша». Кобилянська підкреслює вплив спадковості
на характер людини. Проте тільки доля вирішила, що Михайло вдався в
Івоніку, а Сава — у Марійку, а не навпаки; чи так само Анна — у «чесного
ґазду» батька, а не в лиху, потворну тілом і душею матір.
Мріючи про своє щастя, Михайло якось згадує народну
мудрість: «Що має бути,
те не мине його!» Усім
наступним ходом подій ця мудрість підтверджується. І то доля часто
засвідчує свою волю певними символами, треба лишень уміти
їх розгадувати. Так, саме в ту мить, як Михайло вперше наважився запросити
Анну на танець, стихла музика — обірвалася струна. А коли того ж вечора
Петро повів Анну до танцю, «голос
скрипки неначе навіки злучив їх з собою». Так доля показала, з ким
судилося бути Анні в парі.
Саме в день свого святого
Михайло мусить лягти в землю — і лягає. І ніщо не може зрушити цього
присуду, навіть сутінки й священний звичай не хоронити небіжчиків після
заходу сонця. Даремно благає Івоніка навколішках суддів, аби дозволили
підождати з похованням до світанку. Йому відмовляють не люди, а сама доля.
Так мусило статися і так сталося.
З якою ж метою
посилаються людині удари долі? Авторка підводить до думки: для того, аби
людина приборкала свою гординю, навчилася скорятися волі Божій, якщо та
навіть незбагненна, визначила в житті головне й зосередилася на
ньому, відкинувши другорядні, а то й хибні вартості, узялася спокутувати
свої гріхи (що й спричинили фатум).
Ось Івоніка. Він майже одразу після трагедії
визнає себе грішним, а значить, змиряється з карою, знаходить душевну
рівновагу й далі чинить мудро (починаючи з того, що мовчить на суді, не
звинувачує і не виправдовує Саву перед людьми, примушує сина-братовбивцю
пам’ятати про злочин і при тому жаліє, любить його).
Інша річ — Марія. Вона всіляко противиться долі —
упадає у відчай, ремствує, лютиться, винуватить усіх, окрім себе й Сави,
тобто не хоче визнати гріха. Наслідок: коли доля зробила їй подарунок (Анна
принесла онука), Марія не оцінила, не зрозуміла цього (засліплена образою
за те, що Анна звинувачувала Саву) і в такий спосіб власноруч убила живу
пам’ять про Михайла, його продовження, рід. Лише пекучі чоловікові слова
відкривають Марії очі, вона усвідомлює нарешті свій гріх.
Визнання власної вини
робить Івоніку й Марію мудрими. Вони чинять саме те, що тільки й може
зняти з їхнього роду гріх, зупинити фатум, — тяжко працюють для того, щоби
наймати служби Божі й відбувати посмертні обіди — «дбати за Михайлову дуиіу… і
за свою, і Савину провину благати Бога». Отже,
це шлях молитви, духовного очищення через самозречення й добротворення.
Символістська поетика
Як бачимо, проблематика
твору ґрунтується на інтуї тивізмі й цілком скерована за межу суто
раціонального світосприймання, у психомістичну царину.
Проте найпоказовіша
прикмета, що засвідчує належність «Землі» саме до символізму, — наскрізна знаковість,
закодованість с.мислу. Повість
дослівно оповита, мов разком намиста, низкою деталей, які мало назвати просто
символічними — вони містичні, через них у нашому світі виявляється світ потойбічний.
Передовсім символи
виступають знаками долі-фатуму, насування біди (уже згадувані обрив струни
на весіллі, заблукані Савині очі та його пристрасть до вбивств; злощасні
граблі, якими Марія прохромила ногу, через що не змогла піти на прощу; музйки,
які, ідучи в бік сусіднього лісу, роздражнили собаку Соііку).
У кульмінаційних сценах
символічні деталі частішають, переплітаються, вливаються одна в одну,
стають промовлянням Бога до людини, сповіщають містичний, вищий сенс того,
що діється. І чутливіші, одухотвореніші герої сприймають їх.
Кілька разів у мертвого
Михайла починає іти кров: зразу — коли вперше
до нього підходить Сава, потім — коли Марія накинулася з прокльонами й
бійкою на Анну. Вочевидь, це крик його душі, докір братові й печаль за
тим, що Сава занапастив себе смертним гріхом; у другому ж випадку — плач
за коханою, жалість до неї, намагання подати знак матері, аби одумалася.
Це розуміє Анна, прошепотівши мертвому коханому, перш аніж знепритомніти: «Капає… капає кров… віджила,
коли мене твоя мати сукою прозвала». Це
розуміє білоголова бабуся: «Його
кров ще жива, і його душа ще тут блудить».
Аннина ж душа
опредмечується в хустці, коли дівчину виводили з хати,
її хустка зачепилася за клямку й задержала її, а далі поволоклася за нею,
мов похоронна хоругва. Тобто душа Анни не хоче відступати від душі
милого, умирає, покидає цей світ разом з його душею.
Найбільше ідейне
навантаження мають три ключові символи повісті — сусідній ліс, теля,
місяць і зорі.
Неподалік від сусіднього лісу мешкає Рахіра, а якраз у іі
домі заражається гріхом Сава. Сава дуже любить цей ліс. Чому? Бо «все, що в лісі роблено, не було
гріхо.м». Отже, сусідній ліс — символічне втілення его, сліпого
інстинкту, а саме це визначшю натуру Сави, власне, сусідній ліс — його
стихія. Кобилянська (як згодом і Володимир Винниченко в трагедії «Гріх»)
натякає, що саме втрата здатності відчувати, розпізнавати гріх і є
першозерниною зла, сатанинством. Тому Анна так жахається сусіднього лісу,
інтуїтивно відчуває небезпеку, що з нього чигає. Аж тепер стає зрозуміло,
що то під час перщого побачення з коханим дівчині привиділася подоба
самого князя тьми: «Тут
щось нечисте… на тебе й на мене, Михайле… Я се виділа тепер! Щось
престрашного… закривавлені, вогняні шмати… з двома розжареними, несамовитими
очима, що зближалися до нас у шаленій скорості».
Висвітлюється в такий
спосіб і рушій Рахіриної й Савиної поведінки.
Умирає в муках мале теля, що, граючись, випадково
поранилося. Це було Савине звіря, він любив його, доглядав.
Так виявляється смерть чистої, світлої душі Сави, котрий уже твердо
вирішив убити брата. Тому й відсахнулося від хлопця в передсмертну хвилину
теля «з виразом дикого,
відражаючого перестраху» в
очах, — душа, згасаючи, помітила наближення Каїна, перпіогрішника. На
смерть душі братовбивці натякає ще одна деталь, уже на похороні: «Одна свічка, що горша в головах
умерлого, впала, покотилася саме до ніг Сави і тут згасла». У
кульмінаційних сценах зумисне підкреслюються астральні
символи. В
ніч оплакування й похорону Михайла надзвичайно ясно сяє місяць. Символіка
цього образу багатогранна. Опинившись у місячіюму світлі, Івоніка
відчуває, що«великий гріх впав уже на його дім». Тут сяйво місяця натякає
на позасвідому, містичну царину, де й кореняться причини, заховані
пояснення трагедії. Не випадково Івоніка в цей момент «кинувся до
землі, знявши руки вгору, і почав молитися, і бити поклони». А ось небеса під час похорону: «Місяць заллявся світлом, аж
жевріючи, виринув перший на глибину, а за ним вирушили всі до одної зорі.
Прибравшися у весь блиск срібла, здавалося, дрижали ненастанно з якогось
зворушення і, дрижачи, мерехтіли всім багатством своа пишноти до тихої
земчі».
Астральні деталі тут
свідчать про присутність Всевишнього при похованні праведника. Адже зорі —
світло серед темені — символізують Дух. Місяць — це місце, де очищаються душі
праведників, перш аніж полинути до Сонця (Бога). Сяєво, краса й спокій
небес засвідчують, що Михайлова душа вливається у Вічну Гармонію.
Немає коментарів:
Дописати коментар